רוצים לשמור על טריות ואיכות הקנאביס ולא בטוחים איך? ובכן, בגדול, בדומה לתרופות רגילות ושאר מוצרים פרמצבטיים, גם קנאביס רפואי מומלץ לאחסן במקום חשוך, קריר ויבש, וכמובן – הרחק מהישג ידם של ילדים.

שמירה על תנאי אחסון נאותים תתרום למניעת פגיעה בטריכומות (בועיות השרף על הפרח המכילות את הרכיבים הפעילים, הקנבינואידים), תצמצם את תהליך ההתדרדרות (דגרדציה) של החומרים הפעילים בקנאביס, ותשמור על אחוזי הלחות המומלצים בפרח. כל אלו ישמרו וישפרו את חווית הצריכה לאורך זמן, ויסייעו במימוש הפוטנציאל הטיפולי המלא של הצמח.

תנאי אחסון אידיאליים לקנאביס רפואי

באחסון קנאביס יש 3 דברים עיקריים להקפיד עליהם וגורמים מרכזיים המשפיעים על הצמח ומרכיביו הפעילים: טמפרטורה, לחות, אור.

טמפרטורה: לשמור על פחות מ-20°, אך לא בקירור או הקפאה

מבחינה טכנית, אחסון תפרחות קנאביס בטמפרטורות שמתחת לאפס הוא הדרך הטובה ביותר לעקב את התדרדרות החומרים הפעילים בצמח, אך מה לגבי הקפאה במקפיא או קירור במקרר?

הקפאת הצמח במקפיא (שלרוב מכוון לרמה של מינוס 16 מעלות לערך), עלולה במקביל לפגוע בטריכומות, כמו גם ברקמה הצמחית עצמה, כך שפרקטיקה זו איננה מומלצת.

גם אחסון קנאביס במקרר הוא לא מהלך נכון. אמנם, הטמפרטורות השוררות במקרר הביתי (לרוב 2-4 מעלות) הן מצוינות לאחסון קנאביס, אך רוב המומחים ממליצים להימנע מכך מכיוון שבאופן טבעי ברוב המקררים הביתיים יש לחות גבוהה במיוחד בגלל נוכחות של פירות, ירקות ומוצרים אורגניים אחרים, מה שיגביר גם את הפוטנציאל לזיהומים מגורם חיצוני, להתפתחות עובש ולהרס התפרחות.

לחות: להקפיד על בין 55% ל-62% לחות

כאמור, אחוזי לחות גבוהים מידי עלולים להביא להתפתחות של עובשים ולפגיעה ברקמת הפרח ולכן גם באופן הבעירה וחווית הצריכה. מנגד, אחוזי לחות נמוכים מדי יגרמו להתייבשות מוחלטת והתפוררות של החומר הצמחי לכדי אבקה.

כדי לשמור על אחוזי לחות אידיאליים אפשר להיעזר המוצר שנקרא "שקיות לחות" (Humidity Bags) – שקיקים יעודיים המכילים חומרים שמאזנים את הלחות באופן קבוע על ידי ניתוב בין הלחות הפנימית שלהן לאחוזי הלחות המצויים בחלל החדר. שקיות כאלה ניתן לרכוש בכל חנות או בית מרקחת המוכרים קנאביס או ציוד עזר ואביזרים נלווים לקנאביס.

אור: להימנע מחשיפה לאור עד כמה שניתן

מאחר והקנבינואידים, החומרים הפעילים המרכזיים בצמח הקנאביס, רגישים לחשיפה ישירה לאור, ובמיוחד לקרני UV (אולטרה סגול), מומלץ לאחסן את פרחי הקנאביס במקום חשוך ככל שניתן.

חשיפה ממושכת של הקנאביס לאור ישיר עלולה לגרום להתדרדרות מהירה יותר של החומרים הפעילים ולפגיעה בפוטנציאל הרפואי של הצמח.

כלים מומלצים לאחסון קנאביס רפואי

הכלי המומלץ ביותר לאחסון תפרחות קנאביס הינו צנצנת זכוכית אטומה. הסיבה המרכזית להמלצה על צנצנת זכוכית אטומה, ולא לחילופין על צנצנות העשויות מפלסטיק או מתכת, היא שבאחסון לטווח ארוך, הפלסטיק והמתכת עלולים להשפיע על הטעם והריח של הקנאביס. בנוסף, חומרים אלו עשויים להכיל מטען מסוים של חשמל סטטי, מה שעלול בנוסף גם לפגוע בטריכומות עצמן.

אפשרות נוספת היא שקיות ייעודיות. בשנים האחרונות נעשה שימוש גובר בשקיות העשויות מחומר המכונה פוליאתילן טרפתאלט (Polyethylene Terephthalate, או בקיצור PET), שהוא למעשה סוג של פלסטיק (פוליאסטר) הנפוץ מאוד בתעשיית המזון והטקסטיל.

היתרונות המרכזיים של שקיות הפוליאתילן הם בכך שמדובר בחומר חזק ועמיד המקנה הגנה פיסית מסוימת ומאפשר לאטום בצורה מיטבית את תכולתן, ובכך למנוע בריחה של אוויר וריחות ולסייע בשמירה על הטרפנים שבצמח, אם כי יש לזכור שקית אינה קשיחה ולכן עלולה להביא למחיצת הפרחים בטעות – דבר שלא יכול לקרות בצנצנות זכוכית.

מה אומרים המחקרים על אחסון קנאביס?

אחד המחקרים העדכניים ביותר סביב סוגיית אחסון הקנאביס נערך בשנת 2021 בישראל, בטכניון, בהובלת פרופ' דדי מאירי, ותוצאותיו פורסמו בכתב העת המדעי Frontiers in Plant Science.

המחקר בחן בין היתר את השפעת טמפרטורת האחסון על תפרחות ומיצויי קנאביס מזנים שונים לאורך שנה שלמה, ואת ההבדל בין אחסון פרחי קנאביס בצורתם הגולמית, לבין אחסון פרחי קנאביס שעברו גריסה.

המחקר גילה כי לגבי קנבינואידים לא זוהה הבדל משמעותי בריכוזם בשני מצבי התפרחת שנבדקו (שלמה או גרוסה), אולם הובחנה ירידה ניכרת בריכוז הטרפנואידים (טרפנים) שכידוע מעניקים לצמח את הארומה הייחודית לו ובנוסף מהווים חלק משמעותי באופן השפעת הקנבינואידים כחלק מ”אפקט הפמליה".

ממצא מעניין נוסף שעלה מהמחקר נגע להבדלים בקצב ההתדרדרות של הקנבינואידים בין הטמפרטורות השונות. אמנם, כפי שניתן היה לצפות, טמפרטורות קרות יותר (בין אם במקרר או במקפיא) שמרו טוב יותר על הרכב הקנבינואידים בצמח, אולם תוצאות המחקר הראו כי ההבדל בין אחסון קנאביס בטמפרטורת החדר (25 מעלות) לבין אחסון קנאביס בקירור, יהיה ניכר באופן משמעותי רק לאחר תקופה של 8 חודשים.

כלומר, במהלך חצי השנה הראשונה לכל הפחות, אין הבדל מהותי בין אחסון קנאביס במגירה או בארון, לאחסון קנאביס במקרר או במקפיא, כל זמן שיתר התנאים נשמרים (כאמור – מניעת חשיפה לאור ישיר ואחוזי לחות נאותים). מאחר שברובם המוחלט של המקרים מטופלי הקנאביס הרפואי נוהגים לצרוך את האספקה שלהם תוך מספר שבועות, עורכי המחקר ממליצים להימנע מאחסון התרופה במקרר (מהסיבות וה"סיכונים" שהוזכרו לעיל), ולהסתפק במקום חשוך, יבש ובטוח בחלל הבית.

דגשים חשובים נוספים בנושא אחסון קנאביס

השפעה סביבתית: הקנאביס ככל חומר צמחי מגיב באופן טבעי לשינויים סביבתיים, במיוחד כאשר מדובר בפערים באחוזי הלחות. זו הסיבה שלאחר שהות בחוף הים, או בסביבה אחרת עשירה בלחות, הפרחים עשויים לספוח חלק מהלחות הזו ולהיות "רטובים", ולהפך.

אחסון בשקיות ניילון: החזקת פרחי קנאביס בשקיות ניילון ("סנדוויץ'") רגילות הייתה פרקטיקה נפוצה מאוד בעבר, אך כפי שכבר בטח הבנתם זה לא מומלץ. שקיות אלו אינן אטומות דיין והן גמישות במיוחד, הרבה יותר משקיות פוליאתילן, וכמובן הן אינן קשיחות. המשמעות היא שהן לא מגינות פיסית מפגיעה בתכולה ובנוסף בחיכוך עם הפרחים הניילון מפיק לעתים חשמל סטטי הגורם לטריכומות להינתק מרקמת הצמח.

חשיפה לאוויר: אלמנט החשיפה לאוויר הוא מעט "טריקי" באחסון קנאביס. מצד אחד, בדומה לאור, החומרים הפעילים בצמח מתדרדרים גם בחשיפה ממושכת לחמצן. מצד שני, אחסון קנאביס ללא אוויר בכלל, ישפיע על אחוזי הלחות לרעה. ההמלצה הכללית היא להימנע ממילוי הצנצנת או השקית לגמרי ולהותיר מעט חלל פנוי שיאפשר לחומר הצמחי "לנשום".

הוסיפו תגובה