מטופלים רבים שקיבלו רישיון לשימוש רפואי בקנאביס ומעולם לא צרכו קנאביס בעבר, עשויים למצוא את עצמם אובדי עצות ולעתים אף בחששות מסוימים בטרם השימוש הראשוני.

במאמר זה נסביר כיצד משרד הבריאות הישראלי ממליץ לעשן את ה"גליליות" או ה"ג'וינטים" – סיגריות מגולגלות המכילות תפרחת קנאביס יבשה, אך לפני כן נפרט אודות כמה "עצות זהב" לצריכת קנאביס אחראית המומלצות במיוחד עבור משתמשים מתחילים.

שש עצות זהב לשימוש ראשוני בקנאביס

בטרם ניגש להסבר אודות פרקטיקת העישון האידאלית עבור צריכת קנאביס רפואי, הבה נסקור מספר הצעות יעילות לסיוע בשיפור חווית הצריכה ובהורדת החרדות והחשש בטרם השימוש הראשוני.

  1. הכל עובר חביבי

בדומה לשימוש בתרופות אחרות, גם עם קנאביס עלולות להופיע תופעות לוואי.

עם זאת, מה שחשוב מאוד לזכור הוא שתופעות הלוואי הללו קלות יחסית לרוב התרופות הקונבנציונליות האחרות (לרוב מדובר בירידה ברמת הסוכר, סחרחורת, עייפות, פה יבש ואיבוד תחושת זמן ואוריינטציה), ורובן ככולן חולפות כעבור כשעה-שעתיים (בצריכה באמצעות עישון).

  1. לוקיישן לוקיישן לוקיישן

כפי שצוין בסעיף הקודם, צריכת קנאביס עשויה להביא לעתים לתחושות של איבוד שליטה מסוים. מסיבה זו רצוי לבצע את השימוש הראשוני בסביבה מוכרת היטב למטופל שבה הוא מרגיש בטוח – ברוב המקרים מדובר באופן טבעי בביתו הפרטי, אם כי לא בהכרח.

בנוסף, רצוי מאוד שהחלל שבו מתבצעת הצריכה יהיה מואר היטב, נקי ומסודר. צריכת קנאביס במקומות חשוכים, מלוכלכים ומבולגנים עלולה לפגוע בחוויה.

  1. מה הלו"ז?

השפעת הקנאביס אורכת כאמור בין שעה לשעתיים באינטנסיביות משתנה, ובמקרים מסוימים אף יותר מכך. מסיבה זו רצוי שלא לקבוע תוכניות וסידורים בעלי חשיבות (כגון עבודה, מפגשים מקצועיים או חברתיים וכדומה) למשבצת זמן של מספר שעות מרגע הצריכה.

  1. אל תעשנו לבד

נוכחותם של חברים טובים (ומנוסים) במהלך השימוש הראשוני תסייע במניעת חרדות ובהתמודדות עם תחושת הבלבול האופיינית, לעיתים, בעת צריכת קנאביס. חברים (במיוחד כאלה בעלי ניסיון קודם בתחום) מעניקים תחושת ביטחון כללית ויכולים לעזור ולייעץ בעת הצורך.

  1. פק"ל שאכטות: אוכל, שתיה וגירויים נעימים

פעמים רבות צריכת הקנאביס מלווה בתיאבון מוגבר, תופעה המכונה "מאנצ'יז". מומלץ להצטייד מראש בשתייה ובמאכלים מסוגים שונים, שייתנו מענה לצורך זה ואף יעשירו את החוויה בטעמים ובריחות.

בנוסף לאוכל ושתייה, כדאי לדאוג לרשימת השמעה ("פלייליסט") של מוזיקה מועדפת שתתנגן ברקע ותנעים את חוויית הצריכה הראשונית. צפייה בסרטים ובסדרות בעלי אופי הומוריסטי וקליל מומלצת אף היא (רצוי שלא לצפות בסרטי אימה או בתוכני וידאו אלימים ובוטים).

  1. Start low & Go slow

רצוי מאוד שלא לחרוג מהמלצת המינון הראשונית שהתקבלה מהרופא – בדיוק כפי שבחומרים רפואיים אחרים לא מומלץ לקפוץ למדרגת מינון גבוהה בשימוש ראשוני אלא עדיף ראשית כל לבחון כיצד משפיעה כמות קטנה של התרופה על הגוף, ורק לאחר מספר התנסויות יש לשקול את הגדלת המינון.

נטילת כמות גדולה של קנאביס אמנם איננה מסוכנת במיוחד אך היא עלולה לגרום להשפעות שליליות ובלתי רצויות בקרב המטופל (ובנוסף מדובר בפרקטיקה המביאה לבזבוז מיותר של חומר צמחי יקר ערך).

מה לא לעשות בעת צריכת קנאביס לראשונה

מלבד שש העצות שפורטו לעיל, ישנם גם מספר דברים שכדאי מאוד להימנע מהם בטרם, במהלך ולאחר הצריכה:

  • עישון קנאביס במצבי קיצון נפשיים

מומלץ להימנע מצריכת קנאביס בפעם הראשונה כאשר המטופל מצוי במצב נפשי חריג שאיננו אופיינו לתפקוד היומיומי שלו. במידה שאדם נמצא בסיטואציה של לחץ קיצוני, חרדה, עצבים וכדומה רצוי להמתין מספר דקות (או שעות) עד שהגוף והנפש יחזרו למצבם הרגיל והטבעי.

  • נהיגה והפעלת כלי כבדים

למרות שסוגיית ההשפעה השלילית של הקנאביס על אופן הנהיגה עדיין דורשת מחקר נוסף, חשוב לזכור כי אין מחלוקת על כך שקיימת פגיעה בזמן התגובה וביכולת הקונגטיבית של משתמשי קנאביס. מסיבה זו גם ארגונים אזרחיים המקדמים לגליזציה (כדוגמת NORML האמריקאי) ממליצים להמתין לפחות שעתיים מזמן הצריכה ועד העלייה על הכביש או הפעלה של כלים כבדים.

  • טבק

בישראל נפוץ מאוד בעישון לצרכי פנאי לערבב את תפרחות הקנאביס הגרוסות עם טבק ולגלגל את שניהם יחד בתוך הג'וינט. שילוב של טבק עם קנאביס עשוי אמנם לשפר את אופן הבעירה של הסיגריה, אולם מדובר במנהג לא בריא, אשר עשוי לשבש את הטיפול הרפואי ואף לגרום להתמכרות.

  • אלכוהול, תרופות מרשם וסמים אחרים

עבור מטופלי קנאביס רפואי, ובמיוחד מטופלים שמעולם לא התנסו בקנאביס, מומלץ להימנע מעישון תחת השפעה של אלכוהול או סמים אחרים. שילוב של קנאביס עם חלק מתרופות המרשם עשוי להיות בעייתי אף הוא, ולכן מטופלים הצורכים במקבלים גם תרופות אחרות נדרשים להתייעץ על כך עם הרופא המטפל שלהם.

מדריך קצר: איך לעשן קנאביס בפעם הראשונה

פרקיטת עישון הקנאביס אמנם דומה במהותה לעישון סיגריות רגילות אך היא איננה זהה.

להלן מדריך קצר, צעד אחר צעד, המפרט את אופן פעולת העישון המבוסס על המלצת משרד הבריאות:

  1. איחזו את הג'וינט ("הגלילית") עם הפילטר לכיוון הפה והדליקו בעזרת מצית את הקצה השני עד שתיווצר בעירה אחידה (עוד טרם שלב שאיפת העשן).
  2. לאחר שנוצרה בעירה בקצה הצמידו את השפתיים לקצה הפילטר ושאפו פנימה אל חלל הפה בעדינות ובעוצמה קבועה, למשך אחת עד שלוש שניות.
  3. יש להרחיק את הפילטר מהשפתיים ולהמשיך את השאיפה אל הקנה והריאות – ואז לנשוף בעדינות החוצה.

דגשים נוספים בנוגע לפעולת העישון:

  • מומלץ להשתדל ולהקפיד על שאיפה בזמן מדוד ובעוצמה עדינה וקבועה – שאיפות חזקות ועוצמתיות, גדולות ותכופות מידי עלולות לגרום לצריבה בדרכי הנשימה, שיעול וכיוח.
  • אם אין בעירה או הבעירה אינה אחידה, ניתן לעשות שימוש חוזר במצת כאשר הגלילית בין השפתיים ולהבעיר את קצה הגלילית תוך כדי שאיפה עדינה.
  • כלל אצבע טוב למטופלים בפעמים הראשונות: המתינו כ-30 עד 60 שניות בין שאיפה לשאיפה ונסו לבחון את אופן ההשפעה על עצמכם.
  • במידה שיש צורך לעצור את הג'וינט באמצע, יש להניחו על מאפרה עד אשר יכבה – בשום אופן אין לכבותו באמצעות חומר זר, גם לא מים.

הוסיפו תגובה

  1. ירדנה

    כמשמשת פעם ראשונה בחיי, קראת את ההדרכה ומאוד עזר לי להתנהל נכון בזמן שאיפות מדודות ובצורה איטית. תודה על ההדרכה

  2. חוזר בתשובה

    אחלה מדריך כל הכבוד חשוב מאד להתחיל ברגל ימין אחרת רפלקס ההקאה חוגג.